Sabtu, 4 Mei 2013

Tika Aku Meluahkan....



Senja melabuh tirai
Diimbas kembali apa yang terjadi 
Subuh hari aku terjaga daripada lena
Terjaga aku diteman sinar suria yang kuharap bersinar cerah
Namun,
Tak kusangka ada kelam yang bakal menyelindung cahaya sang suria itu
Tak kusangka ada dengki di balik cahaya menerang hidupku
Apa salahku?
Apa dosaku?
Apa telah terjadi aku pun tak tahu.

Ketika senja berlabuh,
Aku memandang jendela 
Begitu perit saat aku lalui tak siapa pun tahu
Hanya senyum di bibir yang dapat aku berikan
Pada siapa yang menyapa,
Perit hatiku tak siapa pun tahu
Cuma coretan hitam yang dapat aku gambarkan 
Betapa aku menahan segala yang kurasa.

Ketika mata memandang,
Aku harap panjang hari terus mengukir senyum padaku,
Tapi 
Aku salah menyangka
Tak semua yang kita harapkan itu berlaku
Mengapa ada dengki?
Mengapa ada sengketa antara kita?
Tidakkah kau tahu jauh dihatiku aku berdoa 
agar sinar ini dapat kita rasakan bersama,
Bukan aku mahu berjaya demi diri ini seorang
Tapi,
Apa yang aku inginkan adalah aku dapat kongsikan bersama.
Mengapa perlu ada sengketa lagi antara kita?
Aku buntu.

Tuhan,
Kepada-Mu aku berserah 
Setelah aku berusaha 
Andai ini juga yang aku rasakan,
Aku redha di hadapan-Mu tuhan.
Tapi, 
Aku tak tahu sampai bila aku dapat bertahan...
Air mata mengalir tak siapa pun yang tahu.

Tika senja berair mata,
Hati menahan sebak ku rasa
Takut aku meluahkan pada siapa
Tidak ku mahu disangka mengada
Hanya hati menahan rasa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan