Isnin, 15 April 2013

Tentang Apa Yang Kita Lakukan



Dalam kehidupanku
Ada macam-macam perkara
Yang telah aku perhatikan
Dan
Selalu juga aku renungkan

Ada pelbagai jenis manusia
Telah aku lihat
Ada yang kaya
Ada yang miskin
Ada yang hebat
Ada pula yang kurang hebatnya
Namun,
Semua ada kelebihannya

Tentang apa yang kita lakukan
Dalam hayat
Setiap detik ada saja perkara yang kita laksanakan
Biarpun ianya hanya sekecil zarah
Tapi wahai manusia,
Janganlah kita leka
Janganlah kita lalai
Dalam kita terus mengejar arus kemodenan
Yang Inovasi kita katakan

Dalam apa yang kita lakukan
Sederhanalah
Janganlah kita berlebihan
Takut nanti kita tersungkur
Terus rebah

Dalam apa yang kita lakukan bersama
Jangan kita terlalu bangga
Dengan kemewahan
Dengan kesenangan yang kita kecapi
Hingga detik ini
Wahai manusia
Sedarlah
Semua yang ada di dunia ini hanya sementara
Apa guna tamak dalam diri
Apa guna hendak diri dihormati
Tapi
Dalam diri langsung tak mengerti
Apa yang benar
Sesungguhnya tiada apa yang lebih berharga daripada
Nilai sebuah kesempurnaan yang abadi

Siapa aku?
Siapa pula kamu
Andai diri tiada wawasan
Jangan kita sombong
Jangan pula kita bangga
Tentang apa yang kita lakukan
Kerana semuanya hanya kepada Allah kita berserah
Hanya Allah tuhan yang satu
Dia mampu menarik segala apa yang ada dengan hanya sekelip mata sahaja
Jadi saudaraku,
Apa guna kita berlebih dalam arus inovasi
Apa guna ?
Apa guna?
Tiada guna kamu bermegah dengan apa yang kamu ada
Kerana bersederhana itu lebih baik daripada
TIADA jatuh tidak berdaya
Dan
BERLEBIH` jatuh terus tersungkur
Tak kan sakit diri ini andai makan diwarung murah
Tak kan sakit diri ini jika ku beli baju yang murah
Tak kan rugi diri ini andai aku
Andai aku pilih jalan sederhana
Kerana aku insan biasa
Kepada-NYA aku memohon
Tiada yang esa selain-NYA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan